Školstvo pohľadom študentky

Autor: Barbora Fábryová | 19.6.2016 o 16:10 | (upravené 19.6.2016 o 23:34) Karma článku: 4,06 | Prečítané:  277x

Viem, že teraz každý rieši kauzu Bašternák. Ja sama tomu nie som výnimkou, ale o tomto musím napísať.   

Nech si každý hovorí čo chce. Naše školstvo je na tom zle. Nezmyselné veci sa riešia a tie dôležité zostávajú len tak niekde zalezené a všetci sa ich stránia. Treba s tým niečo robiť!
Ako študentka ešte stále na základnej škole musím povedať, že nesúhlasím vo veľa veciach. V spôsobe výučby a nesúhlasím ani s vyjadreniami, že školstvo je zdarma. 
Ako deviatáčka som sa tento rok zúčastnila testovania. Prosím, ja sa pýtam načo? O čo im ide? Chcú zistiť čo sme sa naučili? Fajn, s tým by nebol taký problém, keby to bol test na báze skutočných vedomostí. Teraz hovorím najmä o Slovenčine. Príde mi, že každý rok robia tie testy čoraz zadebnenejší ľudia. Večer po testovaní som pozerala po rôznych fórach a hľadala neoficiálne odpovede. Zostala som sa pozerať na tie komentáre s otvorenými ústami. Učiteľky sa tam hádali o správnych odpovediach. A prečo? No pretože tam boli hlúpe úlohy. Polovica z toho tam boli texty a otázky čo vyplýva alebo nevyplýva z textu. No ten jeden text bola až anekdota. Neviem či si z nás pracovníci z NÚCEMu chceli vystreliť. Fajn to testovanie nemusí byť zlé, keby tam skutočne boli veci, čo máme vedieť. Ako sú základy pravopisu a podobné. A nie také hlúposti, že keď zle pochopíš text, už si automaticky mohol napísať test veľmi slabo. A to môžeš byť v Slovenčine neviem aký dobrý. Takže nehovorím, že celé testovanie je zlé. Zlé mi príde to, ako sú tie testy stavané.
Fajn, to by sme mali zhodnotených deviatakov, ale to čo prišlo teraz. Že testovanie piatakov! Skutočne? Teraz mi povedzte, aký má zmysel dať písať testy vyhúkaným piatakom, čo mnohí prestupujú z rôznych dedinských škôl na tie do mesta, pretože dedinské majú poväčšine iba prvý stupeň. Deti prídu do novej školy. S úplne novým prostredím, nový kolektív a hlavne úplne nový spôsob vyučovania. Majú cca 2 mesiace na to, aby sa pripravili na testy. Testujú ich v novembri, čo už absolútne nedáva žiadnu, ani len tú najmenšiu logiku. Myslím, že by bolo oveľa lepšie, keď už ich chcú tak veľmi testovať (aj keď stále mi to príde hlúposť, pretože vystavovať decká takému stresu...) mali by ich na konci 4. ročníka nie? Aby vedeli, či majú vôbec na ten druhý stupeň ísť. Čo sa za ten prvý naučili a podľa toho to zhodnotiť. Takto napíše test a čo? Pošlú ho po troch mesiacoch školy naspäť na prvý stupeň alebo ako? Asi skutočne nemajú čo vymyslieť. A musím uznať, že ja som ten test videla a musím povedať, že nebolo to veľmi jednoduché. Také texty zase... Na to už nie je ani slov. Prečo to nie je skutočne založené na vedomostiach, ale na textoch a čítaniu s porozumením? Ja som to ledva napísala na 90%, ako to majú napísať tí malí piataci? Za 60 minút majú čo robiť, to vám poviem. 
Fajn teraz prejdime na rôzne zmeny v oblasti osnov. Aký má zmysel presúvať učivá z jedného ročníka do druhého? My sme sa napríklad učili tento rok učivo čo sa kedysi tuším učili šiestaci (fyzika) a menšie ročníky sa učia na Matematike to, čo sa učíme aj my. Takže učiteľka príde a dve hodiny po sebe učí tú istú látku, len stále iný ročník. Pretože my starší sa učíme ešte podľa starých osov. Tak by ma zaujímalo, že prečo to stále takto prehadzujú. Strácajú sa v tom učitelia a niekedy aj žiaci. Potom sa musia stále vydávať nové učebnice, ktoré sú čím ďalej tým horšie a horšie. Skutočne sú tie učebnice zlé. Keď si to porovnám s tými z minula, tak tieto sú absolútne nepoužiteľné. Veď vo veľa prípadoch ich ani nepoužívame a učiteľ nám vysvetľuje látku zo starej. Čiže škoda papiera. Sem-tam mám pocit, že skutočne robia tie zmeny len tak, aby sa nepovedalo. Za Ficovej druhej vlády sedeli tuším na tom kresle 3. Sa tam pekne striedali, snažili sa urobiť zmeny, vraj k lepšiemu. Ale ten hlavný problém sa nevyriešil a podľa snahy, to ani tak ľahko nevyriešia, keďže zdravotníctvo a školstvo tam zostalo ležať ako posledné pri rozdelovaní, ktorá strana si čo zoberie. 
Teraz nedávno sme boli zo školy v parlamente. Veľmi som sa tešila. Akurát ako naschvál rokovali o školstve. Vystúpil aj minister Plavčan. Rozprával, rozprával, ale veľmi ma nepresvedčil. Zo začiatku som si myslela, že je to len nejakou averziou, ktorú mám voči tomu terajšiemu zlepencu a kvôli tomu, že viem čo pán minister dávnejšie urobil. Ale keď som sa rozprávala s pár učiteľmi, tiež na neho mali svoj názor. No k tomu čo som začala. Keď pán Plavčan dorečnil išiel hore na ten balkón, kde sme sedeli, celý vysmiaty od ucha k uchu a ešte nás volal fotiť sa. Ja som zostala sedieť. Nešla som. Moje kamarátky išli. Samozrejme nemám im to za zlé. Ony ani nevedia čo je zač a tak. A nie každý má na to, povedať nie. Ešte k tomu ministrovi. Počula som, že bol samé, hihi haha. Veď jasné, jemu sa smeje! 
A ešte k tomu či je školstvo zadarmo. No nie je!
Ty si musíš kupovať zošity, pomôcky, pracovné zošity. V niektorých prípadoch dokonca aj učebnice z jazykov. Pripočíta sa k tomu ZRPŠ a je hneď niekoľko desiatok euro minutých. Síce je milé, že sociálne slabší dostávajú pomôcky zadarmo, ale prečo ich nedostávame aj my? Teraz si zoberte, že musíte platiť za pomôcky. Plus ešte pracovné zošity, ktoré teda nie sú najlacnejšie. Veď len sedem euro dávame na angličtinu. A pracovný od vás vyžadujú skoro na polke predmetov. Teraz sa vám to nazbiera dokopy zo nejakých 30 euro. A za týždeň to musí byť zaplatené. Ešte učiteľ sa ti bude vyhrážať, že keď si ho nekúpiš alebo potom nejakým iným spôsobom nezoženieš, dá ti 5 za každý krát čo si ho nemal. A teraz čo? Výplata bude za 2 týždne a tvoje dieťa potrebuje 30 euro a ty nemáš ani poriadne na chleba, pretože zarábaš 400 euro a máš na krku niekedy niekoľko detí, hypotéku, musíš platiť za energiu, nájom a tvoja drahá polovička napríklad nepracuje? 
A čo taký učiteľ? Ľudia si povedia: A však na to, že celý deň nič nerobí má celkom dosť peňazí. No nemá! Ten učiteľ investuje do svojho vzdelania a čaká, že sa mu to vráti. Kedysi učiteľ niečo znamenal, teraz? Je to človek ktorému nadávajú ako nadriadení, tak decká ktoré učí, v najhoršom prípade príde nahnevaný rodič, že prečo ich milované dieťa prepadá. A odskáče si to učiteľ, ktorý za to vo väčšine prípadoch nemôže. A teraz má ešte aj ten plat taký, aký má. Skáču mu po hlave a ešte za to dostáva omrvinky. Plat vysokoškoláka by mal byť niekde inde. Ešte pri takej robote. Ja sama som uvažovala o tom, že by som išla za učiteľku, ale keď vidím aj tie podmienky v ktorých musí učiť odradilo ma to. Monotónne vyprávanie učiva. Určite by bolo stokrát lepšie, keby sa to učilo zážitkovými spôsobmi. Napríklad taká biológia, chémia a je mnoho ďalších predmetov. 
Viem, že je to zrejme ešte také kadejaké kostrbaté, ale dúfam, že ste z toho niečo vyčítali a rozumiete môjmu rozhorčeniu. Príjemný deň. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?